For å få tilgang til infotorg må du på vegne av din bedrift lese igjennom og akseptere avtalevilkårene som er beskrevet nedenfor.
Når du har lest og akseptert vilkårene vil du få opp en ny side hvor du oppgir opplysninger om bedriften og hvilke tjenester på infotorg det ønskes tilgang til. Når skjemaet er ferdig utfylt klikker du på "Bestill" og skjemaet sendes direkte til vår brukerstøtte som behandler bestillingene fortløpende og så raskt som mulig.
(Merk at det kan ta inntil tre arbeidsdager å få bestillingen behandlet pga perioder med stor pågang.)
Bestillingsskjemaet med vilkår gjelder som avtale for bruk av tjenester via infotorg.no. Hvilke tjenester som ønskes, omfang og nærmere spesifikasjoner angis i bestillingsskjemaet. EVRYs brukerstøtte vil gi kunden generell assistanse i bruk av tjenestene, samt ved etablering av kundeforholdet. Annen bistand er gjenstand for særskilt avtale. Dersom en kunde ønsker tilgang til kredittopplysninger fra tjenestene infotorgPerson og/eller Bisnode Credit, kreves det at kunden skriftlig signerer på et eget bestillingsskjema som blir tilsendt når bestillingen behandles hos EVRY. Slik signatur er påkrevet i henhold til personopplysningsloven, samt konsesjonsbestemmelser for kredittopplysningsvirksomhet. Tilgang til tjenesten(e) blir opprettet når skjemaet er mottatt i undertegnet stand fra kunden.
2. Bruksbetingelser
Bruksbetingelsene vil variere for de enkelte tjenester. Kunden er forpliktet til å sette seg inn i bruksbetingelsene, samt å følge de retningslinjer som der er gitt. Kunden plikter å informere sine brukere om de vilkår, forskrifter og regler som gjelder for bruk av de enkelte registre. Dette gjelder spesielt kredittopplysninger, Tinglysingsforskriftene, bruk av Det sentrale folkeregister, samt Det Sentrale Motorvognregister. Kunden er ansvarlig for at brukere som skal ha tilgang til opplysningene fra registrene oppfyller vilkårene. Informasjon fra registrene kan kun lagres elektronisk for gjenbruk til intern saksbehandling hos Kunden, og i samsvar med tillatelse fra dataeier. Systematisk lagring av data i den hensikt å bygge opp hel- eller delkopi, til videresalg eller til annen kommersiell bruk er ikke tillatt. Der det kreves spesiell tillatelse fra en offentlig myndighet for bruk av tjenesten/registeret, er kunden ansvarlig for innhenting av slik tillatelse. Pålogging kan ikke automatiseres uten godkjennelse fra EVRY og dataeier der det er relevant. Kunden står selv ansvarlig for utdelte identer og passord. EVRY har full opphavsrett/eiendomsrett til all programvare som utleveres til kunder/brukere. Kunden er kjent med at informasjonen i registrene i sin helhet eies av de respektive dataeierne. EVRY har som distributør ingen rettigheter til informasjonen, utover det som følger av EVRYs rett til å videredistribuere samme informasjon. Bruk av program-til-program grensesnitt (API) for oppslag mot tjenestene direkte fra egne systemer, kan kun skje etter særskilt avtale med EVRY. Bruker er selv ansvarlig for at teknisk utstyr er korrekt installert og innstilt for benyttelse av tjenestene. EVRY tar ikke ansvar for problemer som måtte oppstå ved bruk av tjenestene dersom disse knytter seg til feilaktig innstilt nettleser eller andre forhold ved brukers utstyr.
3. Betaling
Engangsavgifter og løpende kostnader for bruk av tjenester vil bli fakturert månedlig i henhold til gjeldende prisliste hvis ikke annet er skriftlig avtalt. Melding om prisendringer gis med en måneds varsel. Vederlaget forfaller etter faktura pr. 21 dager. Ved betalingsforsinkelse belastes høyest lovlige morarente pr. måned. Søk, oppslag, bestillinger, etc. i infotorg er betalbare og vil bli fakturert i henhold til gjeldende prisliste. Dersom du ikke allerede har mottatt prislisten, kan denne fås ved å kontakte vår Kundeservice.
4. Mislighold
Ved brudd på taushetsregler eller bruksbetingelser for tjenestene, vil EVRY stanse sine ytelser med umiddelbar virkning for den eller de tjenester misligholdet gjelder.
5. Ansvar
Som følge av EVRYs begrensede rettigheter til tjenestene som distributør, har EVRY heller ikke innflytelse over innholdet av samme, og kan ikke påta seg å hefte noen form for tap som måtte oppstå som en følge av mangelfull eller utilstrekkelig informasjon. Under enhver omstendighet er EVRYs ansvar som distributør begrenset til kr. 50.000,-. Eventuelle ansvarskrav fra tredjemann kan ikke gjøres gjeldende overfor EVRY.
6. Oppsigelse
Denne avtalen kan sies opp av partene med en måneds skriftlig varsel, regnet fra den dato den annen part mottar oppsigelsen.
7. Spesielle vilkår knyttet til bruk av kredittopplysninger fra Bisnode Credit
7.1 Generelt
Disse vilkårene gjelder for ethvert produkt levert av Bisnode Credit via samarbeidspartneren EVRY til kunder. Når det mottatte produktet er tatt i bruk, anses vilkårene akseptert. Til grunn for enhver leveranse ligger personopplysningsloven, med forskrifter og konsesjonsbetingelser gitt i medhold av loven og forskriftene.
7.2 Priser og betalingsbetingelser
EVRY sender faktura for bruk av Bisnode Credits tjenester via infotorg. For enkeltkjøp anvendes den til enhver tid gjeldende prisliste eller priser i henhold til særskilt avtale. Abonnementskunder betaler også i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste eller i henhold til særskilt avtale. Ved forsinket betaling i henhold til faktura kan EVRY kreve purregebyr samt den til en hver tid gjeldende forsinkelsesrente utenfor forbrukerforhold, dersom intet annet er avtalt om dette, jfr. lov av 17.12.1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.
7.3 Produktendringer
Bisnode Credit har rett til å endre produktenes utforming, innhold, oppdateringstidspunkter, utgivelsestidspunkter, format, trykk- og papirkvalitet mv. og svarer ikke for eventuelle konsekvenser av dette for Sluttbruker.
7.4 Bisnode Credit sitt ansvar
Bisnode Credits opplysninger er fremskaffet fra kilder som er vurdert som troverdige. Bisnode Credit kan imidlertid ikke garantere verken kildenes pålitelighet eller opplysningenes fullstendighet eller riktighet. Dette gjelder også endringer av de faktiske forhold etter at Bisnode Credit mottok de opplysningene som er grunnlag for produktene. Bisnode Credit påtar seg ikke noe ansvar for direkte eller indirekte tap eller skade av noe slag som følge av bruk av opplysningene/programvaren på dette grunnlag. Informasjon mottatt fra Sluttbrukere for bearbeidelse, blir behandlet med full diskresjon, idet alle ansatte har underskrevet taushetserklæring. Bisnode Credit svarer for egne feil ved påvisning av grov uaktsomhet, oppad begrenset til NOK 50.000,- pr. skadetilfelle. For å kunne gjøres gjeldende, må skaden meldes og dokumenteres til Bisnode Credit innen seks måneder etter at den feilaktige opplysningen ble levert kunde. Bisnode Credit fraskriver seg ethvert ytterligere erstatningsansvar.
7.5 Force majeure
Bisnode Credit og EVRY er ikke forpliktet til å levere avtalte produkter, og kan ikke holdes ansvarlig for følgene, dersom levering hindres av force majeure. Som force majeure regnes arbeidskonflikt, brann eller lignende skade, brudd på krafttilførsel eller onlineforbindelse, datamaskinfeil, offentlige pålegg eller lovendringer, krig eller krigslignende situasjon, samt enhver annen omstendighet som ligger utenfor Bisnode Credits rimelige kontroll. Utløpstidspunktet for abonnementsavtale endres ikke av slik tilstand. Abonnenten har ikke krav på refusjon av vederlag for den periode force majeure foreligger.
7.6 Abonnements- og betalingsvilkår
Abonnementet på personrapporter (D&B Large) og foretaksrapporter (D&B Standard) gjelder for valgt antall rapporter (inntil 20, 50 eller 100 søk på hver rapporttype) med 12 mnd. gyldighet. Ved uttak utover antall rapporter i valgt abonnement i perioden vil abonnementet automatisk bli fornyet og kunden fakturert for fornyelse av abonnementet. Kostnader vedrørende utsendelse og administrering av gjenpartsbrev er inkludert i abonnementsprisen. Dersom det ikke er gjort særskilt avtale om annet, vil abonnementet også fornyes automatisk dersom det ikke er sagt opp før periodens utløp. Den til enhver tid gjeldende prisliste eller særskilt avtale er retningsgivende for tegning av nytt abonnement eller fornyelse av abonnement. Ved forsinket betaling i forhold til forfallsdato på faktura kan EVRY kreve purregebyr og forsinkelsesrente jfr. Lov av 17.12.1976 nr 100 om renter ved forsinket betaling m.m.
7.7 Opphør av abonnement
Dersom en kunde mister eller ikke lenger tilfredsstiller de krav som til enhver tid gjelder for kundeforholdet (konsesjon, bevilling eller tillatelse o.l.), har Bisnode Credit og EVRY rett til å si opp kundeforholdet med omgående virkning. Abonnenter har da ikke krav på forholdsmessig refusjon av abonnementsavgiften for den gjenværende del av en avtaleperiode. Sluttbruker er på forlangende forpliktet til å fremlegge dokumentasjon for at forhold nevnt foran er i orden.
7.8 Kundens ansvar
For abonnement som går ut på at abonnenten skal få vite det Bisnode Credit blir kjent med i fremtiden, eller i et bestemt tidsrom (så som overvåking), innestår abonnenten for at innsendte objekter er næringsdrivende i forhold til abonnenten. Kunden er ansvarlig for at produktene brukes i samsvar med disse leveringsbetingelsene, herunder personopplysningsloven og forskrifter til loven. Sluttbruker skal holde Bisnode Credit og EVRY skadesløs for ethvert tap som følge av urettmessig bruk. Erstatningskrav som rettes mot kunder som følge av misbruk av produktene, er Bisnode Credit og EVRY uvedkommende.
8. Spesielle vilkår knyttet til bruk av tjenesten infotorgPerson
8.1 Formål opplysningene i tjenesten er ment brukt for
infotorgPerson inneholder grunndata/kontaktinformasjon for verifisering av omspurte personer samt kredittopplysninger som skal benyttes til å belyse kredittverdighet eller økonomisk vederheftighet.
8.2 Bruk av tjenesten
Til grunn for enhver bruk av infotorgPerson ligger personopplysningsloven, med forskrifter og konsesjonsbetingelser gitt i medhold av lov og forskrift. Innhenting av opplysninger fra tjenesten skal være begrunnet i KUNDENs virksomhet, ref personopplysningslovens § 11 bokstav b. For å få tilgang til, og for å bruke kredittopplysningstjenesten, må det foreligge et begrunnet saklig behov. Dette følger av personopplysningsforskriftens § 4-3, jf. personopplysningslovens § 11, og av Datatilsynets forvaltningspraksis. Saklig behov fastlegges på bakgrunn av om disponeringer overfor den registrerte innebærer en tilstrekkelig økonomisk risiko, for eksempel ved innvilgelse av kreditt. Saklig behov oppgis i eget skjema.
Eksempler på tilfeller hvor det kan foreligge saklig behov for kredittvurdering uten at det foreligger et vanlig kredittelement er:
- I forbindelse med redaksjonell virksomhet
- Ved søknad om stillinger som medfører et betydelig økonomiansvar
- Ved inndriving av pengekrav
En konkret vurdering må uansett foretas av brukeren i hvert enkelt tilfelle. KUNDEN må utarbeide interne retningslinjer for bruk av tjenesten. Kravet til saklig behov må foreligge ved alle oppslag i kredittopplysninger. KUNDEN har selv ansvar for at dette oppfylles. Det skal fremgå av KUNDENs retningslinjer at det ikke skal innhentes flere opplysninger enn det er behov for i hver enkelt sak.
KUNDEN plikter videre å påse at opplysningene kun brukes i forbindelse med kundens forretningsdrift og konkrete økonomiske vurderinger, hvor saklig behov foreligger. Kredittvurderingen må slettes når virksomheten ikke lenger har behov for denne (når formålet med kredittsjekken er oppfylt), ref personopplysningslovens § 28.
I det følgende angis enkelte eksempler:
- Datatilsynet har i praksis kommet til at dersom en kredittvurdering fører til avslag på en kredittsøknad, kan kredittvurderingen oppbevares i inntil et år.
- Blir avtale om et enkeltstående kredittkjøp inngått, skal kredittvurderingen slettes når første faktura er betalt.
- Kredittvurdering i forbindelse med jobbsøknad kan være et eksempel på en situasjon hvor kredittvurderingen kan lagres så lenge arbeidsforholdet varer.
- I de tilfeller hvor kredittvurderingen skjer som ledd i lovbestemte vurderingsplikter, i saksforberedelse eller det eksisterer lovbestemte lagringsplikter, vil kredittvurderingen kunne lagres like lenge som andre opplysninger som er samlet inn for det samme formålet.
Ved inngåelse av andre avtaler vil behovet for lagring av kredittvurderingen kunne variere alt etter hvilken form og karakter avtalen har. LEVERANDØREN forutsetter at det foretas en konkret vurdering av lagringsbehovet i hvert enkelt tilfelle. KUNDEN har ikke anledning til, og plikter å påse, at kredittopplysninger ikke videreformidles til tredjepersoner og/eller foretak som ikke er regulert av kundeforholdet.
Bruk av tjenesten krever en entydig identifikasjon av personer det søkes opplysninger om. Dersom KUNDEN har adgang til å benytte personens fødselsnummer, evt. virksomhetens organisasjonsnummer, skal dette benyttes ved søk. Ved oppslag på personnavn leveres det ikke ut flervalgsliste. Ved entydig treff vises et verifiseringsbilde med omspurtes grunndata/kontaktopplysninger. Dette er et informasjonssikkerhetstiltak, for å sikre at den omspurte person med størst mulig sannsynlighet er korrekt identifisert, før brukeren ber om kredittopplysninger (personopplysninger om kredittverdighet eller økonomisk vederheftighet). Brukeren er selv ansvarlig for at grunndata/kontaktopplysninger kun benyttes til verifiseringsformål. Ved uttak av kredittopplysninger sendes gjenpartsbrev til omspurte person eller virksomhet.
8.3 LEVERANDØRENs ansvar
LEVERANDØREN er på grunnlag av sin kredittopplysningskonsesjon pålagt å vurdere KUNDENs saklige behov for tilgang til kredittopplysninger. Dette oppfylles ved kontroll av oppgitt saklig behov i forbindelse med avtaleinngåelse. LEVERANDØREN tar ikke ansvar for KUNDENs/brukerens bruk av opplysninger til andre formål enn verifisering av entydige treff og kredittvurderinger (se under om KUNDENs ansvar).
8.4 KUNDENs ansvar
KUNDEN er selv ansvarlig for å vurdere kravet til saklig behov for tilgang til kredittopplysninger. I følge Datatilsynets merknader til konsesjonen skal også KUNDEN ha interne retningslinjer for bruk av kredittopplysninger. Dersom KUNDEN benytter opplysningene til andre formål, vil dette kunne være et brudd på avtalen med LEVERANDØREN. KUNDEN vil selv være ansvarlig for en slik bruk, og eventuelle plikter som utløses i personopplysningsloven (For eksempel kan bruk til andre formål medføre at de registrerte har krav på informasjon). LEVERANDØREN vil kunne foreta kontroller av KUNDENs bruk av tjenestene både ved å foreta stikkprøver og ved konkret mistanke. Dersom det oppdages avvik fra retningslinjene vil det anses som avtalebrudd. LEVERANDØREN kan stenge vedkommende ute fra tjenesten som følge av slike brudd.
9. Spesielle vilkår knyttet til bruk av tjenesten European Business Register
European Business Register (EBR) er en tjeneste som leveres og faktureres av Brønnøysundregistrene. Det må inngås en egen avtale med Brønnøysundregistrene for bruk av EBR. For å ta i bruk tjenesten må det også bestilles brukertilganger hos Brønnøysundregistrene.
Ved å akseptere vilkårene i dette skjemaet gis EVRY fullmakt til å inngå avtale med Brønnøysundregistrene og å bestille brukertilganger på vegne av Kunden. All bruk av tjenesten må betales på forskudd ved at Kunden må forhåndsinnbetale et valgt beløp til Brønnøysundregistrene ved hjelp av kredittkort. Forbruk vil deretter bli trukket fra dette beløpet. EVRY har intet ansvar for priser og fakturering for bruk av EBR. Månedlig fakturering av identavgift for brukeridenter med tilgang til EBR via infotorg.no utføres av EVRY.
10. Spesielle vilkår knyttet til bruk av Infoland®
Kunden er inneforstått med at produktene i Infoland® ikke inneholder fullstendige opplysninger om alle eiendommene. Dette betyr at dersom et produkt av en eller annen årsak ikke eksisterer for en etterspurt eiendom, blir Kunden allikevel å belaste for denne bestilling.
11. Spesielle vilkår knyttet til bruk av Solid Rykte
Solid Rykte driftes av Solid Media Group og gjøres tilgjengelig via infotorg.no. Innholdet fra sosiale medier er basert på en kombinasjon av crawling og tekniske tilganger gitt av kildene. Dette innebærer noen begrensninger og overvåkingen vil aldri være helt uttømmende. Leverandørene er ikke eiere av innholdet og alt som kartlegges vises derfor kun som utdrag med lenker tilbake til kilden. Leverandørene er ikke ansvarlige for innholdet eller tilgjengeligheten til kildene. Hvis noen av tjenestene eller bruk av innholdet viser seg å bryte med lover, regler eller andres rettigheter, har leverandørene rett til å fjerne dette materialet og ta de nødvendige skritt for at tjenestene er i tråd med regler og rettigheter, inklusive gjøre endringer i de kommersielle betingelsene.
12. Spesielle vilkår knyttet til bruk av infotorgKjøretøy
Tjenesten inneholder ikke et komplett register med alle personer og foretak i Norge, bare de som har registrerte eierskap i kjøretøy i Det sentrale motorvognregisteret. Registeret inneholder fødselsnummer. I henhold til personopplysningsloven § 12 kan fødselsnummer bare benyttes når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering. Data kan ikke benyttes til salgs-, markedsførings-, adresseringseller distrubisjonsvirksomhet med unntak av oppdatering av egen kundeportefølje. Masseutlevering, systematisk enkelutlevering og annen omfattende utlevering av data til andre enn den som avtalen gjelder for er ikke tillatt. Kunden er selv ansvarlig for å kontrollere korrekt bruk av dataene.
13. Spesielle vilkår knyttet til bruk av Arbeidsgiver-/Arbeidstakerregisteret
Det kreves søknad med godkjennelse/vedtak fra NAV for tilgang til tjenesten NAV Aaregisteret. Vedtak omfatter regler for taushetsplikt og bruk av informasjonen fra registeret. Videre utlevering av informasjonen kan ikke finne sted. Eventuelle begjæringer om innsyn i-, eller retting og sletting av opplysninger i NAV Aa-registeret, rettes til NAV. Opplysningene bare kan brukes til det formålet som er beskrevet i søknaden og så lenge dette harmonerer med NAVs vedtak. Kunden kan ikke ta kopi av hele eller deler av NAV Aa-registeret på en slik måte at det krenker NAVs rettigheter. NAV er ikke er ansvarlig overfor tredjemann for tap eller skade vedkommende lider som følge av at det oppstår feil eller forsinkelse i informasjonen. Opplysninger om personer som har fått i innvilget adressesperre med skjermingskode kode 6 og 7 etter folkeregisterforskriften § 9-5, distribueres ikke med mindre særskilt tillatelse foreligger fra NAV.